Η Έλλη “το όμορφο αμπέλι”, ένα σχέδιο εργασίας πάνω στην άμπελο και στα παράγωγά της

Στα πλαίσια του μαθήματος Γλώσσα, διαθεματικότητα και σχέδια εργασίας (project) με διδάσκουσα την κ. Άννα Φτερνιάτη, επίκουρη καθηγήτρια του Π.Τ.Δ.Ε. Πανεπιστημίου Πατρών, την Παρασκευή 15/05/15 στο 50ο Δημοτικό Σχολείο Πατρών πραγματοποιήθηκε από τους μαθητές του Δ΄1 ένα σχέδιο εργασίας/project που αφορούσε το αμπέλι και τα παράγωγά του. Οι ειδικοί στόχοι του όλου εγχειρήματος ήταν οι μαθητές:

Να διευρύνουν τις γνώσεις τους γύρω από το αμπέλι και τις χρήσεις του (μέρη φυτού, συνθήκες που φύεται, συνταγές μαγειρικής).

Να γνωρίσουν και να αποκτήσουν την ικανότητα να φροντίζουν και να φυτεύουν ένα αμπέλι.

Να γνωρίσουν πώς από το σταφύλι παράγεται ο μούστος, το κρασί, το ξίδι, το οινόπνευμα, οι σταφίδες κτλ.

Να μπορούν να αναγνωρίζουν τις βασικές ποικιλίες σταφυλιών και κρασιών.

Να ανακαλύψουν και να συνειδητοποιήσουν πόσο συχνά χρησιμοποιούνται τα παραπάνω παράγωγα στην καθημερινότητα.

Για την υλοποίηση των παραπάνω έλαβαν χώρα 4 βιωματικές και ομαδοσυνεργατικές δραστηριότητες.

Στην 1η δραστηριότητα τα παιδιά του Δ΄1 παρακολούθησαν ένα βίντεο στον διαδραστικό πίνακα του σχολείου από το οποίο πήραν γενικές πληροφορίες για το αμπέλι και στη συνέχεια παρακολούθησαν τον τρόπο με τον οποίο φυτεύεται, πότε γίνεται αυτό και υπό ποιες προϋποθέσεις. Ακολούθως, μετέβησαν στον προαύλιο χώρο του σχολείου, όπου και φύτεψαν τα δικά τους κλήματα με τον τρόπο που είδαν στο βίντεο. Προτού γίνει αυτό, οι μαθητές είχαν χωριστεί σε 4 ομάδες και έτσι οι ομάδες Α΄ και Β΄ φύτεψαν το ένα κλήμα και οι ομάδες Γ΄ και Δ΄ το άλλο κλήμα.

Αφού ολοκληρώθηκε η φύτευση, σειρά είχε η 2η δραστηριότητα κατά την οποία οι μαθητές παρακολούθησαν τρία μικρά βίντεο που αφορούσαν τα παράγωγα της αμπέλου. Συγκεκριμένα, στο πρώτο βίντεο παρακολούθησαν πληροφορίες γύρω από το κρασί, στο δεύτερο είδαν τον τρόπο με τον οποίο το σταφύλι μετατρέπεται σε σταφίδες και στο τρίτο πληροφορήθηκαν πώς παρασκευάζεται το σπιτικό ξίδι. Όταν ολοκληρώθηκαν οι προβολές, έγινε σχετική συζήτηση από την ολομέλεια των μαθητών πάνω σε ό,τι είδαν.

Για την 3η δραστηριότητα οι μαθητές χρειάστηκε να μεταβούν στον χώρο της κουζίνας, ώστε να παρασκευάσουν μουστοκούλουρα. Τα παιδιά ανέλαβαν εξολοκλήρου την εκτέλεση της συνταγής, δηλαδή κάποιος διάβασε τα υλικά που χρειαζόντουσαν και κάποιος άλλος την εκτέλεση. Ενώ γινόταν ανάγνωση της εκτέλεσης, το κάθε παιδί πρόσθετε κάποιο υλικό. (Οι μαθητές είχαν συμφωνήσει μεταξύ τους τις αρμοδιότητες του καθενός.) Στη συνέχεια, αφού η ζύμωση ολοκληρώθηκε από τους μαθητές, έπλασαν τα κουλούρια τους και τα έβαλαν να ψηθούν.

Τέλος, οι μαθητές με την 4η δραστηριότητα προχώρησαν στην απόσταξη οινοπνεύματος. Το πείραμα υλοποιήθηκε στην τάξη τους από τους εκπροσώπους των ομάδων τους· αυτά που χρειάστηκαν για το περί ου ο λόγος πείραμα ήταν 2 δοκιμαστικοί σωλήνες, ένα κερί, μία μεταλλική βάση, ένα μανταλάκι, κόκκινο κρασί και ένα πλαστικό σωληνάκι.

Περιληπτικά, αυτό που έκαναν τα παιδιά ήταν να τοποθετήσουν το κρασί στον ένα σωλήνα και να τον κλείσουν αεροστεγώς με έναν φελλό. Πάνω στον φελλό ήταν ένα σωληνάκι το οποίο «συνέδεσε» τους δύο σωλήνες μεταξύ τους με το να στέλνει ο ένας στον άλλον τους υδρατμούς που δημιουργήθηκαν από τον βρασμό του κρασιού. Οι υδρατμοί αυτοί υγροποιήθηκαν μεταφερόμενοι στον δεύτερο σωλήνα με αποτέλεσμα τη δημιουργία οινοπνεύματος, το οποίο οι μαθητές μύρισαν για να το διαπιστώσουν.

Το project τελείωσε με την απονομή των αναμνηστικών διπλωμάτων στους μαθητές και με την δοκιμή των μουστοκούλουρων που είχαν φτιάξει!

Οι υπεύθυνοι του project:

Σέργης Γεώργιος & Σταθοπούλου Ελευθερία